• Med hjälp av befintliga ritningar, modeller och skisser skapas 3D-bilder av en mängd olika strukturer — såväl byggnader som teknikprodukter — vilka sedan kan användas i marknadsföring, kommunikation och utbildning.
  • 3D-visualisering bidrar till ökad känsla och förståelse av planerade byggnader och föreslagna produkter, vilket kan hjälpa konsumenter att t.ex. få en bra bild av en kommande produkt, eller att välja vilken design och inredning de vill ha i sin nybyggda bostad.
  • Med hjälp av 3D-modeller kan producenter testa och vidareutveckla sina koncept, samt prova olika designer. Flexibiliteten är oändlig, och detta gör att gränserna kan testas innan man tillverkar prototyper, vilket ökar möjligheten till nytänkande och minskar väntetid och omkostnader för tillverkning.

3D visualisering skapar en starkare relation till konsumenten

Med en interaktiv 3D visualisering får konsumenten lov att virtuellt klämma och känna på en produkt innan hen beslutar sig. Detta är mycket användbart både för köpare och säljare när det gäller större investeringar, och används frekvent t.ex. i byggbranschen för att sälja nybyggnationer, men även vid beslut om tillval i material och fast inredning, och i fråga om renoveringar. När en kund får lov att konkret visualisera hur resultatet kommer att bli, underlättar det betydligt för hen att fatta rätt beslut om t.ex. färg och material i sitt nya hem, eller att välja rätt bilmodell för sina behov.

Information och utbildning med 3D-modeller

De allra flesta människor har betydligt lättare att förstå och ta till sig saker som man kan se och uppleva, men det är tyvärr sällan effektivt eller ens praktiskt möjligt att bevittna varje utbildningsmoment i praktiken. Då kan visualisering i 3D vara ett bra verktyg att använda sig av istället. Detta kan gälla en mängd situationer från medicinska operationer till mekaniska funktioner i en kärnreaktor eller funktionaliteten i de olika lagren av isolering i ett energiklassat boende. Animeringar och 3D-modeller gör både enkla och komplexa fenomen mer överblickbara än en vanlig bild, och detta gör informationen mer begriplig och inlärningen lättare.