• Vad kostar outsourcad callcenter?
  • Hur mycket hjälp kan företaget få?
  • Hur sker kommunikationen mellan detta callcenter och dess kund?

För många företag är det ett stort steg att välja outsourcad callcenter för supportärenden. Många gånger är det förutfattade meningar som sätter stopp. För de som vill testa under en kortare period, för att kunna göra en ärlig utvärdering, finns smidiga lösningar.

Ingen uppstartskostnad och kort bindningstid är nyckeln

Det finns ett stort antal callcenter i Sverige som erbjuder kundsupport, lead-generering m.m. En sak som skiljer dem åt är bindningstid och vad det kostar att komma igång.

Genom att välja outsourcad callcenter utan uppstartskostnad och med kort bindningstid tar inte företaget någon större risk. Kostar det exempelvis minst 2500 kr per månad är detta det enda som företaget riskerar. Är bindningstiden 3 månader innebär det en maximal kostnad på 7500 kr. Detta för att grundligt kunna testa och utvärdera den tjänst som erbjuds.

Lågt pris med begränsning på ärenden

De billigaste paketlösningarna kan exempelvis innebära att det anlitade callcenterbolaget tar emot 10 samtal per dag under en förutbestämd tidsperiod. Detta mot en fast kostnad per månad. Exempel:

Anna driver en E-butik och har insett att flera av hennes kunder lägger ordrar på kvällarna. Hon vill därmed erbjuda kundsupport via chat och mail mellan 18 – 20. Det är en tid då hon själv har gått hem från jobbet för dagen. Hon väljer nu outsourcad callcenter som en lösning för att öka tillgängligheten. De tar emot maximalt 10 ärenden per dag under denna tid varpå Anna betalar ett fast pris. Med tiden inser hon att tidsramen bör utökas ytterligare och att antalet ärenden också behöver ökas. Hon väljer först att betala en rörlig kostnad på extra ärende utöver dessa 10 varpå hon sedan växlar upp till ett större ”paket” hos detta callcenter.

Outsourcad callcenter är utökad flexibilitet

Den stora fördelen med outsourcad callcenter är flexibiliteten. Många nya kunder inser detta efter att ha testat ett par månader. Bland annat kan timmar och antal ärenden som supporten ska hantera snabbt ändras utifrån företagets behov. Detsamma gäller exempelvis om support önskas på andra språk eller om det även ska hanteras via social media. På detta sätt kan företaget också anpassa kostnaden tydligare mot vad de får för tjänster.