Det finns olika typer av marknadsföringsinsatser att göra för att öka kännedomen om ett företag. En vanligt förekommande sådan insats är att ta fram olika profilprodukter – den vanligaste är pennor med eget tryck på, till exempel företagets logotyp. Det är ett effektiv sätt att sprida företagets namn till omgivningen.

Hur kan pennor med eget tryck vara så effektiva ur ett marknadsföringsperspektiv?

  • En penna byter ägare flera gånger under sin livstid. Fler än många andra profilprodukter. Fundera själv, du har antagligen också haft någon penna med en logotyp från ett företag du inte varit i kontakt med.
  • En penna är ett av de verktyg som används mest flitigt, oavsett yrke. Det är en anledning till varför pennan går hem som profilmaterial hos de allra flesta – det är något som faktiskt används.
  • Det leder till en annan positiva aspekt av att välja pennor med eget tryck på till sitt företag, eftersom de är så pass användbara är det något som inte slängs lika flitigt. Att pennan inte slängs utan istället byter ägare flera gånger under sin livstid är också bra ur en miljösynpunkt.

Vad ska vi tänka på när vi beställer pennor med företagets logga på?

Välj en penna som matchar företagets profil.
Är ni ett företag som profilerar er som ett miljövänligt företag – gör rätt materialval och välj en penna av återvunnet material. Pennor med eget tryck på är inte låsta till endast logotyper, har företaget en slogan eller budskap att förmedla kan också det vara ett alternativ. Viktigt här är dock att texten inte är för lång då en penna tyvärr har begränsat utrymme för text.

Är ni ett företag med ett varumärke som osar lyx och kvalitet, välj en bläckpenna istället för en blyertspenna!

Ta fram flera varianter av pennorna.
Har ni möjlighet att dela ut pennor till många personer – ha flera olika varianter av pennor med eget tryck på. Det kan vara pennor i olika färger, olika placeringar av logotypen eller något helt annat tryck. Flera olika alternativ ökar chansen att fler tilltalas av pennorna och vill ta med sig en hem.

Testa er fram och ta fram olika alternativ på pennor med eget tryck på! Fråga vänner, familj och kunder vilken penna som de tycker bäst om – lyckas den förmedla den önskade bilden av företaget?