Automatiserad marknadsföring eller marketing automation är ett effektivt sätt att nå rätt person med rätt budskap. Genom att samla in och analysera data om hur en potentiell kund navigerar på företagets hemsida, och vilka produkter hen är intresserad av, kan verktyget för marketing automation öka chanserna för köp genom riktade erbjudanden. Ett annat sätt att värva en kund är att erbjuda en belöning, t.ex. en rabattkod eller en veckas fri provtid, ifall hen registrerar sin mailadress för nyhetsbrev. När marknadsföringen blir personligt anpassad så nås kunden av relevant information vid rätt tidpunkt, vilket ökar sannolikheten för att kunden ska bli nöjd med sin köpupplevelse, och beskriva hemsidan som smidig och lätt att använda.

För information från de som jobbar med dessa affärsområden är rimarketing.se en bra aktör att kontakta. Via hesidan finns en uppsjö fakta som kan vara bra att fundera över.

Marketing automation i fyra steg

  1. Kunden går in på hemsidan genom en annonslänk i sociala medier eller via sin vanliga webbläsare. Många kunder använder också sökmotorer för att hitta de produkter de söker, och steg 1 är alltid att ta reda på hur kunden hittat företaget för att kunna planera och spendera marknadsföringsbudgeten mest effektivt.
  2. Kunden navigerar på hemsidan och hittar de produkter som hen är intresserad av. Dessa klick och sökningar sparas för att kunna anpassa meddelanden till kunden framöver och föreslå relevanta produkter och tjänster.
  3. Kunden närmar sig ett beslut. För att öka chansen för ett köp kan hemsidan i detta läge t.ex. erbjuda en rabattkod om kunden väljer att signa upp sin mailadress. Därigenom kan kunden nås med erbjudanden i framtiden och på så sätt bli en återkommande kund.
  4. Efter köpet kommer kunden att få testa sin produkt, oavsett om det är en pryl eller en prenumeration. Efter ett bestämt tidsintervall kommer köpet att följas upp, och kunden får berätta om hen är nöjd, eller om något borde bli bättre. Som tack för denna feedback kan kunden erbjudas rabatt på nästa köp, förtur till säsongsrea eller liknande, vilket ökar chansen att kunden blir lojal till företaget.

Nackdelar med marketing automation

Eftersom automatiserad marknadsföring är ganska komplext så kräver det en insats att komma igång med det. För den som är ovan vid att kommunicera digitalt är det näst intill nödvändigt att ta hjälp av ett proffs för att få ordning på funktionen. Däremot är verktyget mycket användbart och ger ofta bra resultat både i form av tidseffektivitet och för minskade marknadsföringskostnader när det väl fungerar.